Glaukom = zelený zákal

má za následek poškození zrakového nervu

Glaukom = zelený zákal

Glaukom, laicky také nazývaný zelený zákal, je souhrnné označení pro nemoci oka, při kterých dochází k poškozování zrakového nervu. Oko mělo v minulosti v konečném stadiu tohoto onemocnění nazelenalou barvu, proto název zelený zákal. V současnosti se s takovým stavem naštěstí už téměř nesetkáváme. Nejčastější příčinou tohoto onemocnění a zároveň i nejlépe medicínsky ovlivnitelnou příčinou je vysoký nitrooční tlak. Existuje však také zelený zákal s normálním či nízkým nitroočním tlakem.

Rizikovými faktory pro vznik glaukomu jsou kromě vysokého očního tlaku i pozitivní rodinná anamnéza, krátkozrakost, ale i dalekozrakost, záněty, nádory, úrazy oka, pooperační stavy. Ze systémových onemocnění cukrovka, neurodegenerativní choroby, cévní onemocnění, užívání některých druhů léků např. steroidy, antidepresiva, kouření .Glaukom je onemocnění, které postihuje všechny věkové kategorie. Existuje vrozený glaukom, dítě se s tímto očním onemocněním už narodí. Jiný druh glaukomu se zase častěji vyskytuje se stoupajícím věkem pacienta. Po 40. roku postihuje cca 1% populace, v 70ti letech i více než 4% populace. Zelený zákal je ve světě po kataraktě druhým nejčastějším očním onemocněním, které způsobuje slepotu, ta je však v tomto případě nezvratná. Může se vyvíjet v oku i několik let bez jakýchkoli příznaků a platí, že čím později se začne léčit, tím je léčba komplikovanější a méně perspektivní. Nejlepší prevencí jsou tak pravidelné prohlídky u očního lékaře.

presbyopia

Normální vidění

korekcia presbyopie

Vidění s glaukomem

Formy zeleného zákalu

Rozlišujeme několik forem zeleného zákalu. Vysvětlíme si některé z nich.

• Primární glaukom s otevřeným úhlem. Tento typ zeleného zákalu je nejrozšířenější, zpočátku však nemá žádné výrazné příznaky a pacient si mnohdy všimne problému až po odumření značné části zrakových nervů a významných změn v zorném poli.
  • Primární glaukom s úzkým resp. uzavřeným úhlem. Tento typ se častěji vyskytuje u dalekozrakých očí, u kterých jsou anatomické poměry v oku velmi stísněné. Projevem bývá tzv. glaukomový záchvat - spojený s prudkou bolestí hlavy zejména v oblasti oka v důsledku náhlého zvýšení nitroočního tlaku. Bývá doprovázen zarudnutím oka, rozmazaným viděním, nevolností či zvracením a je nutný okamžitý zásah očního lékaře.
  • Kongenitální glaukom. Jedná se o vrozený zelený zákal, při kterém je postižené oko dítěte zvětšeno, protože dětské oko je poddajné a v důsledku vysokého očního tlaku se zvětšuje. Je citlivé na světlo, slzí a rohovka je zakalená do šeda. Dítě je plačtivé.
  • Sekundární glaukom. Je způsoben známou identifikovatelnou příčinou, jak jsme již zmínili výše. úraz oka , nádory , užívání léků , cukrovka, cévní a jiná systémová onemocnění.

Příznaky zeleného zákalu

Mnoho forem glaukomu nemá zpočátku žádné specifické varovné příznaky. Pacienti často zaregistrují příznaky až v pokročilém stadiu onemocnění, kdy jsou části zrakového nervu již nenávratně poškozeny. Protože ztrátu zraku v důsledku glaukomu nelze obnovit, je důležité pravidelně absolvovat preventivní oční vyšetření, která zahrnují kromě měření očního tlaku například i vyšetření odtokových cest, testování zorného pole, vyšetření zrakového nervu. Pokud je zelený zákal diagnostikován v počátečním stadiu, ztráta zraku se může významně zpomalit, v některých případech i zabrzdit.

Nejčastější příznaky glaukomu v závislosti na typu a stádiu jsou:

• zamlžení až zúžení zorného pole
  • ztráta prostorového vidění
  • glaukomový záchvat - náhlá ztráta zraku
  • zamlžené vidění
  • světloplachost
  • bolesti hlavy zejména v oblasti očí
  • nevolnost
  • ztráta zrakové ostrosti v pokročilém stadiu onemocnění

Rizikové faktory zeleného zákalu

Mezi hlavní rizikové faktory lze zařadit:

• dědičnost
  • krátkozrakost
  • záněty , úraz oka , operace
  • kouření
  • kolísavý, resp. velmi nízký krevní tlak
  • syndrom studených končetin
  • celková onemocnění – cukrovka, kardiovaskulární onemocnění
  • užívání některých léků např. kortikoidů, antidepresiv

Léčba zeleného zákalu

Zelený zákal nelze zcela vyléčit, jeho průběh se při včasném zjištění a nasazení léčby může zpomalit či stabilizovat. V současnosti probíhá léčba glaukomu několika způsoby. Cílem každého z nich je snížit nitrooční tlak na hodnoty, při kterých nebude docházet k poškozování zrakového nervu a ovlivnit možné rizikové faktory.

Konzervativní léčba zeleného zákalu

V prvním kroku léčba glaukomu probíhá aplikací očních kapek, případně léků ke snížení očního tlaku.

Laserová operace metodou SLT (selektivní laserová trabekuloplastika)

V případě selhání či nemožnosti užívání konzervativní léčby při nevýrazném zvýšení nitroočního tlaku je možné přistoupit k laserové operaci. Probíhá v lokální anestezii a lékař při ní zaměřuje paprsky laseru na specifickou tkáň v odtokových cestách oka, čímž se dosáhne, že nitrooční tekutina (mok) může lépe odtékat a tlak v oku se snižuje. Operace trvá jen několik minut a je téměř bezbolestná.  Dochází při ní méně k častým komplikacím než u klasické chirurgické léčby. Více o metodě SLT.

Chirurgická léčba

Ke klasické operaci glaukomu přistupujeme v případě selhání ostatních možností, nebo při záchytu zeleného zákalu ve velmi pokročilém stavu či u mladých pacientů. Operace probíhá nejčastěji v lokální anestezii a nejčastěji je její podstatou vytvoření umělého spojení mezi vnitřkem oka a podspojivkovým prostorem, kam může nitrooční tekutina průběžně odtékat.

MUDr. Ivo Ďurkovič, MPH: „Laserová operace a zejména chirurgický zákrok jsou až posledními možnostmi léčby glaukomu. Přistupuje se k nim jen když je medikamentózní léčba neúspěšná nebo má pacient potíže s jejím užíváním. V případě pozdějšího odhalení onemocnění je však zákrok doporučen ihned, aby se onemocnění rychle nezhoršovalo.“

Neléčený zelený zákal vede až ke slepotě. Proto je důležité nezanedbávat preventivní prohlídky u lékaře, zejména u pacientů starších 40 let. Jen oční lékař dokáže včas diagnostikovat problém a navrhnout léčbu.