Zelený zákal – glaukom

má za následek poškození zrakového nervu

Zelený zákal – glaukom

CO JE ZELENÝ ZÁKAL?

Glaukom nebo laicky řečeno zelený zákal je souhrnné označení pro choroby oka, které mají za následek poškozování zrakového nervu (terminální poškozený zrakový nerv se v minulosti oftalmologem jevil jako nazelenalý - proto zelený zákal). Nejčastěji ho způsobuje vysoký nitrooční tlak, který tlačí na zrakový nerv a způsobuje tak zúžení zorného pole, ztrátu prostorového vidění a nakonec až úplnou slepotu. Existuje však i zelený zákal s normálním či nízkým nitroočním tlakem.

Většinou se objevuje u pacientů starších než 40 let, mezi rizikové faktory patří výskyt glaukomu v rodině, cukrovka, krátkozrakost, kouření, kolískavý resp. velmi nízký krevní tlak, tzv. syndrom studených nohou nebo i léčba kortikoidy. Může také vzniknout po oční operaci, úrazu oka a existují i jeho vrozené formy.

presbyopia

Normální vidění

korekcia presbyopie

Vidění s glaukomem

Zelený zákal má několik forem:

• Primární glaukom s otevřeným úhlem: tento typ glaukomu je nejrozšířenější, zpočátku však nemá žádné výrazné příznaky a pacient si mnohdy všimne problém až po odumření značné části zrakových nervů a výrazného zúžení zorného pole.
  • Primární glaukom s úzkým resp. uzavřeným úhlem: tento typ glaukomu se častěji vyskytuje u dalekozrakých očí, u kterých jsou anatomické poměry v oku velmi úzké. Prvním projevem bývá tzv. glaukomový záchvat - spojený s prudkou bolestí hlavy zejména v oblasti oka v důsledku náhlého zvýšení nitroočního tlaku. Bývá doprovázen zčervenáním oka, rozmazaným viděním, nevolností či zvracením a je nutný okamžitý zásah lékaře.
  • Kongenitální glaukom: jde o vrozený zelený zákal, při kterém je postižené oko dítěte zvětšené, citlivé na světlo, slzí a rohovka je zakalená dosiva.
  • Sekundární glaukom: přítomnost sekundárního glaukomu je způsobeno zvýšením nitroočního tlaku z důvodu jiného očního onemocnění, po oční operaci či úrazu oka.

JAK ZELENÝ ZÁKAL LÉČIT

Onemocnění se nedá vyléčit, jeho průběh se při včasném zjištění a nasazení léčby může pouze zpomalit či zastavit. V současnosti známe tři typy léčby. Cílem každé z nich je snížit nitrooční tlak na hodnoty, při nichž nebude docházet k poškozování zrakového nervu.

1. Konzervativní léčba: jde o snahu snížit nitrooční tlak očními kapkami, případně léky.
  2. Laserová operace metodou SLT (selektivní laserová trabekuloplastika): v případě selhání konzervativní léčby při nevýrazném snížení nitroočního tlaku je možné přistoupit k laserové operaci. Probíhá v lokální anestézii a lékař při ní zaměřuje paprsky laseru na specifické tkáně v oku, jejichž modifikací dosáhne, že nitrooční tekutina (mok) může lépe odtékat a tlak v oku se snižuje. Operace trvá jen několik minut a je téměř bezbolestná. Dochází při ní k méně častým komplikacím než při klasické chirurgické léčbě.
  3. Chirurgický zákrok: K chirurgickému zákroku se přistupuje až v případě selhání ostatních možností. Zákrok probíhá v lokální anestezii a jeho podstatou je vytvoření umělého spojení mezi vnitřkem oka a podspojivkovým prostorem, kam může nitrooční tekutina průběžně odtékat.

PRO KOHO JE OPERACE VHODNÁ

Laserová operace a zejména chirurgický zákrok jsou až posledními možnostmi léčby glaukomu. Přistupuje se k nim, až když je medikamentózní léčba neúspěšná nebo má pacient potíže s jejím užíváním. V případě pozdějšího odhalení onemocnění je však zákrok doporučený ihned, aby se onemocnění více nezhoršovalo.

Neléčený zelený zákal vede až k slepotě. Proto je důležité nezanedbávat preventivní prohlídky u lékaře zejména u pacientů starších 40 let. Jen oční lékař dokáže včas diagnostikovat problém a navrhnout léčbu.

Objednejte se bezplatně na konzultaci

Bratislava

Banská Bystrica