Šedý zákal - katarakta

Šedý zákal nebo katarakta je oční onemocnění, které způsobuje ztrátu průhlednosti oční čočky.

Šedý zákal - katarakta

CO JE KATARAKTA

Šedý zákal neboli katarakta je oční onemocnění, které způsobuje ztrátu průhlednosti oční čočky. Čočka se postupně kalí a barví dožluta či dosiva. Do oka se tak nedostává dostatek světla potřebného pro tvorbu ostrého a správně barevně interpretovaného obrazu. Šedý zákal se časem zhoršuje, a pokud se neodstraní, může přerůst až do slepoty.

průběh šedého zákalu

Katarakta vzniká ve většině případů přirozeným stárnutím oční čočky, ale může se rozvinout i dříve než v seniorském věku. Stává se tak například při cukrovce, revmatismu či nadměrné konzumaci alkoholu. Může vzniknout i jako následek úrazu oka.

Nejčastějšími příznaky katarakty jsou:

• zhoršení ostrosti vidění,
  • zhoršení kontrastní citlivosti,
  • zdvojené vidění,
  • pokles barevného vidění.

JAK SE ZBAVIT ŠEDÉHO ZÁKALU

Kapky ani oční cvičení nemají na zmírnění onemocnění žádný účinek, konzervativní léčba tedy neexistuje. Katarakta se dá odstranit jedině chirurgicky. Operace bývá první volbou již v raném stádiu onemocnění, v případě jejího odkládání hrozí vážnější předoperační i pooperační komplikace.

vyzobrazenie schémy oka

Operace šedého zákalu je poměrně jednoduchý výkon, který každoročně podstupují miliony lidí. Během něj dojde k vyjmutí zkalené čočky a její nahrazení novou, čirou, umělou čočkou. Při operaci naši zkušení chirurgové používají diamantový nůž, kterým vytvoří asi 2,2 mm široký řez na okraji rohovky. Ultrazvukovou sondou pak celou zkalené čočku rozlámou na drobné fragmenty, které odsají a následně vloží umělou nitrooční čočku přesně podle předoperačně vypočtené dioptrické síly. Používáme kvalitní umělé čočky z inertních materiálů s asférickou přední plochou, se zabudovaným UV filtrem a ochranou před časným vznikem druhotného šedého zákalu.

Operace je vhodná pro všechny, kterým šedý zákal znepříjemňuje život a má mnoho benefitů:

• zákrok trvá asi 15 minut a je bezbolestný - probíhá v lokální anestézii
  • operace nevyžaduje hospitalizaci, po operaci můžete jít domů.
  • doba rekonvalescence není dlouhá, už za pár dní se můžete vrátit do běžného života
  • kvalita vidění se ustálí již za tři až čtyři týdny.

KOMU JE OPERACE URČENA

Operaci šedého zákalu můžete absolvovat po doporučení očním lékařem. Samotnému zákroku předchází předoperační vyšetření, při kterém zjistíme, v jaké fázi je vaše onemocnění a jak ovlivňuje vidění.