Makulární degenerace

CO JE MAKULÁRNÍ DEGENERACE?

Makula, nazývaná také žlutá skvrna, je místo nejostřejšího vidění. Věkem a špatnou životosprávou však často postupně sklerotizuje, což způsobuje onemocnění, kterému se říká makulární degenerace. V civilizovaných zemích je nejčastější příčinou praktické slepoty u lidí kolem 60. roku života. Při její pozdní diagnóze může vést k úplné slepotě. Makulární degenerace vzniká o něco častěji u žen a rizikovými faktory jsou věk, kouření, obezita, cukrovka, dědičnost a špatná životospráva.

Známe dva typy makulární degenerace.

• Suchá forma: rozšířenější typ makulární degenerace má pomalejší průběh a dochází při ní k vytvoření a usazování zplodin metabolismu (tzv. Drúz) a ztenčením a ztrátou funkčnosti světlocitlivých buněk v místě nejostřejšího vidění. Symptomem je zhoršení vidění za soumraku a ve tmě, rozmazané vidění a neschopnost zaostřit.
  • Vlhká forma: je méně častá, ale její průběh je rychlejší a dramatičtější. Dochází při ní ke krvácení do sítnice, hromadění tekutiny a otoku v místě nejostřejšího vidění a často bývá příčinou částečné či úplné ztráty zraku. Její příznaky jsou paradoxně bezbolestné, pacient registruje zhoršení schopnosti číst, rozeznávat obličeje a jemné detaily.

JAK MAKULÁRNÍ DEGENERACI LÉČIT

Makulární degenerace navzdory moderním léčebným postupům v současnosti nelze zcela vyléčit, při včasné diagnostice a nasazení léčby se může stabilizovat či zmírnit. Problémem však je, že pacient ze začátku příznaky ani nemusí vnímat a po propuknutí nemoci naplno už může být na efektivní léčbu pozdě.

Při suché formě se využívají zejména vitaminové preparáty s vysokým obsahem luteinu, zeaxantinu, antioxidantů, omega 3 mastných kyselin a vitamínů E a C. Nejvhodnější léčba vlhké formy je indikována po důkladném vyšetření lékařem a zahrnuje následující možnosti:

1. injekcedo sklivce: opakovaným aplikováním injekcí s antirůstovými faktory (tzv. anti-VEGF) nebo kortikosteroidy přímo do sklivce oka se snažíme zabránit krvácení a vzniku otoků v oblasti žluté skvrny.
  2. Fotodynamická terapie: pacientovi se přímo do žíly podána látka, která je po dosažení sítnice aktivována laserovým zářením. Na místě poškození se tak vytvoří uzávěr nově vzniklých cév, který onemocnění stabilizuje a potlačuje. V případě potřeby je tento typ léčby možné opakovat.
  3. Transpupilární terapie (TTT) nebo fokální terapie diodovým laserem, či terapie radioaktivními zářiči je dnes už indikována jen pro některé extrafoveální formy onemocnění, tj kde onemocnění nepostihuje místo nejostřejšího vidění.

PRO KOHO JE OPERACE URČENA

Protože onemocnění není v současnosti možné vyléčit, je velmi důležitá prevence. Neoddiskutovatelně k ní patří zdravá vyvážená strava, dostatek pohybu, vyhýbání se kouření a ochrana očí slunečními brýlemi s kvalitním UV filtrem.
Po odhalení onemocnění je důležité co nejdříve zahájit léčbu. O formě léčby rozhodne lékař po důkladném předoperačním vyšetření. Pokud pociťujete první příznaky makulární degenerace, neváhejte se objednat k našim odborníkům na vyšetření.