aktuality z iClinic

Jak často doporučují oční prohlídky odborníci?

Od Redakce -
Pravidelné oční prohlídky by měly být samozřejmostí nejen při korekci dioptrických vad jako krátkozrakost, dalekozrakost či astigmatismus, ale i tehdy, když nepociťuje problémy s očima. Oční vyšetření jsou důležitá pro zdravé oči v každém veku. Zároveň dokáží včas odhalit nejen oční, ale i celkový onemocnění.

Kdy začít s očními prohlídkami?

První oční vyšetření by se mělo absolvovat již v šestém měsíci dítěte, pokud existuje genetická predispozice ze strany rodičů – dioptrické vady, tupozrakost či šilhání.

Další oční prohlídka by měla následovat jako součást prohlídky u pediatra ve třech letech dítěte. Důležité je také oční vyšetření před nástupem dítěte do školy, tedy v 6. - 7. roku.

Očního lékaře byste s dítětem měli vyhledat i tehdy, když se mu zhorší známky. Může to znamenat i to, že nedohlédne na tabuli.

Následně oční lékaři doporučují preventivní oční prohlídky každé dva roky. Pokud pociťujete v dospělém věku problémy se zrakem, nečekejte na zlepšení. Mezi příznaky, při nichž byste se měli co nejdřív objednat ke svému očnímu lékaři, patří: bolesti hlavy, snížená zraková ostrost do blízka či dálky, rozmazané či dvojité vidění, pociťování tlaku, pálení či řezání v očích, rozšířené oční cévky, nebo když pociťujete sucho v očích.

S přibývajícím věkem, po 45. roku života, se doporučuje pravidelně absolvovat oční prohlídky, při kterých byste měli podstoupit i měření nitroočního tlaku. Pokud se ve vaší rodině objevilo vážnější oční onemocnění, pravidelně byste měli navštěvovat oční prohlídky už po dosažení 20. narozenin.

Prostřednictvím preventivní oční prohlídky dokáže oftalmolog včas rozpoznat problémy se zrakem jako například šedý či zelený zákal, degeneraci makuly, ale i jiné závažnější onemocnění, jako je vysoký krevní tlak, začínající cukrovka, či jiné metabolické poruchy, ale může také odhalit nádory.

Jaká vyšetření byste měli absolvovat na preventivní oční prohlídce?

Na preventivní oční prohlídce byste měli podstoupit vyšetření několika diagnostickými přístroji, díky nimž získá oční lékař dostatek informací o celkovém zdravotním stavu vašich očí.

Preventivní oční prohlídka by měla zahrnovat tato vyšetření:
  • Visus – jde o vyšetření zrakové ostrosti. Provádí se pomocí optotypů do dálky (ze vzdálenosti 5-6 metrů) nebo do blízka (ze vzdálenosti 40 cm), z tzv. vzdálenosti pro čtení.
  • Měření nitroočního tlaku – měří se tonometrem a slouží pro diagnostiku či prevenci vůči očním onemocněním jako např. zelený zákal.
  • Mikroskopické vyšetření předního segmentu oka – spojivky, rohovky, duhovky a čočky.
  • Vyšetření očního pozadí – pomocí oftalmoskopu, který odhaduje změny na očním pozadí.
Na naší klinice máte možnost podstoupit i speciální vyšetření:
  • Pachymetrie – změření tloušťky rohovky.
  • Topografie rohovky – vyšetření, které změří zakřivení, tloušťku a tvar rohovky a díky němuž dokáže oční lékař odhalit oční onemocnění jako keratokonus (při tomto onemocnění se rohovka postupně vyklenuje a ztenčuje).
  • OCT vyšetření sítnice – optická koherentní tomografie – využívá se hlavně při onemocněních sítnice (onemocnění žluté skvrny, diabetické změny, poúrazové stavy) či onemocněních zrakového nervu (zelený zákal, neurologické onemocnění jako roztroušená skleróza či Alzheimerova choroba).
  • Vyšetření endoteliálním mikroskopem – vyšetřuje se jím vnitřní vrstva rohovky, která zajišťuje její výživu a průhlednost.

Pro udržení zdraví vašich očí jsou důležité nejen pravidelné oční prohlídky, zejména po čtyřicítce, ale i zdravá životospráva. Také byste měli dodržovat zásady vhodných pracovních podmínek jako například správné osvětlení, pravidelné přestávky při práci s počítačem či správná vlhkost vzduchu.